Over Jeetje Mila

Marina Raat

Oprichter en artistiek leider van Stichting Jeetje Mila

“Lange tijd was theater mijn grote liefde in het leven. Ik ontwikkelde me via diverse toneelscholen om van die liefde mijn vak te maken. Ik was als gedreven student vastberaden om door middel van theater een bijdrage te leveren aan het creëren van een mooiere wereld. De manier waarop ik dit zou doen, werd een andere dan ik voor ogen had.

Kort na alle opleidingen werd mijn dochtertje Mila geboren. Een prachtig meisje met downsyndroom. Inmiddels werk ik al vele jaren op diverse plekken als theaterdocent en mijn liefde voor het theater is nog steeds groot. Maar Mila, die als verrassende parel te midden van al mijn toekomstdromen verscheen, geeft me meer dan theater ooit zal kunnen.

Mila is nu tiener en wil kunstenaar worden. Zo zijn er veel jongeren met een beperking die soortgelijke dromen hebben. De mogelijkheid om zich in de kunsten te scholen zoals ik dat heb kunnen doen, is er echter nauwelijks tot niet voor hen. Vanuit de overtuiging dat deze jongeren dezelfde kansen verdienen als iedereen, heb ik Stichting Jeetje Mila opgericht. Een plek waar jongeren met een droom, ondanks hun beperking, zich op kunstzinnig vlak kunnen ontwikkelen.”

Belangrijke Mededeling!

Stichting Jeetje Mila is opgehouden te bestaan

Na een aantal mooie en waardevolle projecten te hebben gerealiseerd, is het tijd om nieuwe wegen in te slaan.

Het Aladdin Project

Ik ga onder eigen naam verder met het aanbieden van toneelcursussen aan tieners en jongvolwassenen met een beperking. Voordat ik dit doe, bied ik eerst nog samen met Mandy van der Lans het Aladdin Project aan.

Het Aladdin Project is een feestelijke afsluiting van de stichting. De stichting is per 1 juli 2021 opgehouden te bestaan. Vanwege de vele lockdowns was het niet eerder mogelijk om op gepaste wijze af te sluiten. Op 12 en 13 november 2022 zullen alle jongeren die hebben gespeeld in de voorstellingen van Stichting Jeetje Mila, elkaar opnieuw ontmoeten. Zij kunnen een weekend lang schitteren in theaterscènes uit het energieke en kleurrijke sprookje Aladdin. Op zondagmiddag is er een besloten presentatie voor familie (Zie Homepage).

Mila

Mila is inmiddels een volwassen kunstenaar met een bijzondere eigen stijl. Ze heeft een sterk gevoel voor kleur, lijn en compositie. Haar werken zijn fascinerend en prachtig om te zien. Mila exposeerde in 2021 met een aantal van haar werken tijdens de KunstRAI in Amsterdam. Er zullen de komende tijd nog heel veel nieuwe werken van Mila verschijnen.

Ik houd u op de hoogte.

Marina Raat