De IJskoningin

De IJskoningin is een theatervoorstelling over vriendschap en liefde die wordt gespeeld door zeven jongeren met een verstandelijke beperking. Deze jongeren zijn begin 2016 met groot enthousiasme de uitdaging aangegaan om hun favoriete scenes uit de bekende Disney animatiefilm Frozen, als uitgangspunt te nemen en daarmee de voorstelling De IJskoningin te maken.

Stichting Jeetje Mila en Jeugdtheaterschool Theaterplaats zijn een bijzondere samenwerking gestart in het voorjaar van 2016, met als doel om deze jongeren een plaats te geven in het jeugdtheater. Bij jeugdtheaterscholen is weinig tot geen aanbod van theaterlessen en het maken van een voorstelling voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Marina Raat en Heléne Kok bedachten en maakten het plan om met jongeren van deze doelgroep een theatervoorstelling te maken.

De jongeren hebben wekenlang gerepeteerd in een echt groot theater; het mooie Forum theater van het Teylingen college in Noordwijkerhout. Ze raakten al snel bevlogen voor toneelspelen en kwamen na elke repetitie thuis met enthousiaste verhalen over wat ze hadden gespeeld en gedaan.

Op vrijdag 3 juni 2016 was de première van De IJskoningin. Hierin schitterden de zeven jongeren vol zelfvertrouwen en met hun talenten op het toneel. Op dinsdag 7 juni kwam de groep samen met een groep jongeren van Theaterplaats die Sorry speelde (over pesten). De twee groepen lieten op dezelfde avond elkaars voorstelling aan elkaar zien. De jongeren sloten hiermee succesvol het project de IJskoningin af. Beide avonden waren openbaar en voor publiek toegankelijk.

De IJskoningin is mogelijk gemaakt door NSGK en Stichting Sint Maarten.

Speeldata voorstelling

DSC_2225
IJskoningin
Vrijdag 3 juni 20.00-20.45: Teylingencollege, Langelaan 1, 2211 XT , Noordwijkerhout
IJskoningin & Sorry
Dinsdag 7 juni 19.00-21.00: Scheltematheater, Marktsteeg 1, 2312 CS, Leiden

DSC_2100

Spel Rose de Haas, Thirza van der Lans, Sebastian van der Linden, Mila Hartman, Sam van Strijp, Elja Verhaar, Sylvia van Zuijlen

Regie
 Marina Raat (Stichting Jeetje Mila) en Helene Kok (Theaterplaats)
Assistent begeleider Donatella Marelli
Techniek Ben Jansen en Eli van Hooff

Marina Raat: info@stichtingjeetjemila.nl

Meer informatie Marina Raat

Met dank aan

Maarten Baanders voor het maken van promotiemateriaal voor de voorstelling.